,,Maminko, měli by jste ten uchop tužky trénovat. Vojtovi je už skoro 6, půjde do školy a pořád tu tužku drží špatně.“.
,,Vojto, za chvíli půjdeš do školy a koukni jak držíš tu tužku. Podívej se na Tomáška, ten tu tužku drží pevně a krásně. Co budeš dělat ve škole?“.
Úchop je hodně sledované a diskutované téma jak ve školce, tak na prvním stupni ve škole. My rodiče se často ptáme, jestli tu tužku naše dítko drží správně nebo pokud ne, jak by to správně mělo být?
Od paní učitelky slyšíme, že máme něco zlepšit, ale jak?
A co vlastně?
Opravdu by měly všechny děti držet tužku stejně, ve stejný čas?
V roli paní učitelky jsme často krát rodiče upozornila na chybný úchop u jeho dítěte. Vždy jsem mu vysvětlila, v jaké fázi by dítě mělo být a jak to doma mohou trénovat. Mimo jiné jsme se na to zaměřovaly i ve školce, aby fungovala spolupráce rodič a učitel.
Bohužel, setkávám se s rodiči, kteří takovou podporu nemají a vlastně nevědí, co mají dělat. I když by třeba dělat chtěli.
Setkala jsem se i s kolegyněmi, které úchop neřešily a měly ten názor, že dítě k němu dospěje samo.
Já tento názor nesdílím, což je v pořádku, a tak bych vám ráda ukázala vývojové fáze držení tužky.
Nečekejte ode mě nějakou složitou teorii z vývojové psychologie.
Jsem vždy zastánce toho, že informace uchopené z praxe se chápou lépe.
Úchop tužky dělíme do několika fází, kterými by dítě mělo projít, aby došlo ke správnému držení tužky. Pokud dítě nějakou fází přeskočí, je potřeba se zaměřit na to, zda mu v další fázi nechybí.
V takovém případě je potřeba se k neproběhlé fázi vrátit.
K fixaci úchopu dochází mezi 3- 4,5 rokem dítěte, takže je potřeba se v této době na úchop zaměřit a trénovat ho tak, aby nedošlo k patologii grafomotoriky.
Důležité je dítě nesrovnávat s vrstevníky a nenapomínat ho pořád dokola. Je potřeba dítě upozornit a ukázat mu, jak by se tužka měla držet správně, ale není potřeba ho tím vystresovat. Dítě si samo začne úchop trénovat.
Berte také zřetel na to, že každé dítě je ve vývoji jiné. Už od kojeneckého věku se děti odlišují tím, v kolika měsících lezou, přetáčí se nebo uchopují hračku. Stejně tak v tomto vývoji na dítě nespěchejte.
Při nácviku úchopu by dítě nemělo na tužku tlačit a prsty by měly být uvolněné.
Uvolňovací cviky před nácvikem:
A jak dítě motivovat nebo ho nenásilně upozorňovat ke správnému úchopu?
Použijte básničku, kterou se naučíte společně:
,,Spojíš palec, ukazovák,
Zob, zob a máš zobák.
Do zobáčku tužku dáme,
Prostředníčkem podpíráme.“.
Pokud už přichází ten čas, kdy by dítě mělo správně držet tužku, a i přes veškerou snahu se to nedaří, existuje pomůcka, která dítě učí držet správně tužku.
Pomůcku koupíte na internetu nebo ve větším papírnictví. Existuje v různých barvách, s různými motivy, takže je to i super motivace pro děti.
Neméně důležité je také držení lžíce, které bychom měli pozorovat ve stejné míře, jako tužku.
Samozřejmě je důležitá spolupráce školky i rodičů, takže se nebojte oslovit paní učitelku a poprosit jí o spolupráci. 🙂
Na závěr je potřeba znovu říct, že dítě za špatný úchop NETRESTÁME, NEKŘIČÍME po něm a NESROVNÁVÁME s jeho kamarádem, který drží tužku správně.
Představte si, jak bylo vám a zkuste to jinak. Zkuste být parťákem a učte se správný úchop společně a hravě 🙂
Máma a učitelka Niki 😉