Tvoření je prostě super. S dětmi je ještě lepší a je úplně nejlepší, když to vede k něčemu velkému. Chce to přípravu a hlavně odhodlání. Děti se těší na výsledek a my dospělí vlastně taky.
Proto je společné tvoření tak super, výsledek je vaše společné dílo.
Ať už tvoříte malé nebo velké věci, vždycky je potřeba si to užít na 100 %.
Tento článek je inspirací pro ty, kdo chtějí vytvořit něco většího. Bude to delší cesta k cíli a bude to chtít několik dní, ale já věřím, že váš to bude bavit.
To, že 3 D předměty jsou na výuku nejlepší jsem se dozvěděla až v praxi, když jsem začala pracovat jako učitelka v dětské skupině s Montessori prvky. Montessori pedagogika totiž říká, že 3 D předměty si dítě může osahat, prohlédnout, a tak se jim informace lépe pamatují.
To, že si děti mohou na věci sáhnout a prožít je všemi smysly je super, a tak i tvoření s těmito předměty dostává úplně jiný rozměr. Není to jen tvoření na papíře, ale je to v prostoru, tudíž více zážitkové.
Protože na náš projekt budeme potřebovat šnečí ulity, a ty v obchodě fakt nekoupíme, je potřeba se vydat na procházku do přírody. A jak se také šnečí ulity hledají? No snadno.
Stačí jít kousek do lesa nebo nějak kde jsou stromy. My jsme našly ulity třeba za barákem na sídlišti, takže hledat můžete fakt všude.
A když najdete ulitu, a pak další a další – spočítejte si je. Trénujete tak i počítání.
Procházky s nějakým cílem jsou vždycky lepší než jenom tak nasucho jít a koukat. Děti to moc nebaví a když už, tak jenom chviličku.
Ulity, které jste našly jsou samozřejmě špinavé a od hlíny. Nechte děti ulity očistit a zkontrolovat, jestli se opravdu všichni šneci odstěhovali. Kdyby totiž ne, nevonělo by to u vás doma úplně hezky. 😊 Až všechny ulity zkontrolujete a očistíte nechte je pořádně vyschnout.
Je čas na tvořivější část. Než nám ulity vyschnout je potřeba si namalovat podklad. Vezměte si tedy plátno nebo tvrdý karton jako podklad. Plátno můžete volit malé nebo větší podle toho, jak velký obraz chcete mít. Investice do plátna není velká a vypadá to na zdi pak moc pěkně.
Temperovýma barvami nechte děti, aby rukama a prstem nakreslily modrou barvou horní část, žlutou střední část a zelenou barvou spodní část obrazu. Víte, co teď trénujeme? Prostorovou orientaci. 😊
Poté nechte plátno nebo karton uschnout do druhého dne.
Temperami vymalujte také šnečí ulity dle fantazie. Teď už můžete použít jakékoliv barvy a použijte štětec. Ulity budou také schnout nejméně přes noc, takže pro teď máte hotovo.
Pokud už je suché plátno i ulity, můžete to začít dávat dohromady. Na plátno nalepíte ulity a k ulitám dokreslí děti nohu šneka.
Každý šnek může mít jinou náladu, o kterých si můžete podívat a pojmenovávat tak emoci. Více o pojmenování emocí a o tom, jak moc je to pro děti důležité se dočtete v e-booku Cesta k dětskému úsměvu.
Poté si můžete obraz vystavit třeba v dětském pokoji. Děti si mohou šneky pojmenovat, sáhnout si na ně a vzpomenout si na celý tento projekt. A že jste toho neudělali málo. Byla to práce, která stála za to. 😊 Učíte tak děti práci dokončit.
Nezbývá než si poděkovat za spolupráci. A ohodnoťte každý díl SVÉ práce. Nechte děti, aby se pochválily samy. Nestávají se tak závislé na pochvale druhých.
Maminka Andrejka mi napsala jen dvě slova ,,Niki, díky.“. Pro mě to znamená to nejkrásnější ohodnocení, protože vidím, že váš to baví.
Máma Niki