Dětská kresba

Dalším s velmi diskutovaným tématem je dětská kresba.

Vývojová psychologie nám říká co v jakém období by mělo dítě umět nakreslit,

ALE…..

Každé dítě je jedinečné, takže nemůžeme přece vrážet děti do tabulky. Tabulky by pro nás měly být pouze orientační.

Něco je špatně?

,,Maminko, jak to má Vašík s tím kreslením doma? Ve školce moc nekreslí a když už, nějak to neodpovídá vývoji. Zaměřte se na to prosím!“

,,Aha, ale doma kreslí normálně a rád?“

,,Hele, jak maluje Vašík? Mě ve školce řekli, že nemaluje tak jak by na svůj věk měl. „

,,Nooo Tomášek maluje krásně, maluje pořád a hrozně ho to baví.“

AHA!

Tak třeba Vašíka baví více zase běh, kolo, brusle, plavání.

Tomášek třeba zase neumí na kole, neumí plavat, ale nakreslí nádherný obraz.

Cítíte to? Tu rozdílnost a individualitu???

A jak malujete vy? Mělo vaše dítko vůbec šanci zdědit nějaké vlohy nebo zájem?

Fáze vývoje kresby

Ukážu vám věkové kategorie pro kresbu. Jak by měla vypadat a co by mělo dítě zvládnout, ALE……..

KAŽDÝ OBRAZ DÍTĚTE JE JINÝ, STEJNĚ JAKO ONO SAMOTNÉ!

  1. POKUS O KRESBU by se měl objevit okolo 18. měsíce.
  2. ČÁRANICE (mezi 2-3 rokem)
  3. HLAVONOŽEC (3-4 rokem)
  4. PAŇÁK (5-6 rok)
  5. DETAILNĚJŠÍ PROPRACOVANÁ POSTAVA (okolo 6 roku)
  6. Od 6 roku dítě zachycuje svět okolo sebe a zaměřuje se na to, co ho zajímá. Vnímá perspektivu, kresba se zdokonaluje. Musíme zohlednit talent dítěte, zájem dítěte a talent na kresbu.

Jinak doma a jinak jinde

Dítě vám nikdy nenamaluje dva stejné obrázky. Při kresbě musíme však brát v úvahu několik faktorů, které kresbu ovlivňují.

  1. Unavenost dítěte
  2. Zájem dítěte
  3. Talent dítěte
  4. Úchop dítěte
  5. Psychické rozpoložení

Kresba a úchop

Velmi důležité je také sledovat úchop tužky. ÚCHOP TUŽKY U DĚTÍ může také negativně ovlivnit jejich kresebný projev. Pokud dítě u kresby cokoliv bolí nebo mu nevyhovuje, nemůže být obraz kvalitní.

A co když,…?

U dětí je také důležité zaměřit se na techniku kresby. Třeba vaše dítě vůbec nebaví kreslit postavy, ale domečky, stromy a auta. A třeba ho více baví malovat prstem než štětcem.

Dítě se vždy naučí více, kdy ho činnost baví, a tak nemá moc smysl vrazit dítěti do ruky černou tužku a nutit ho malovat maminku nebo tatínka.  Třeba by raději maloval žlutou pastelkou auto nebo domek.

Patologie – kdy už je potřeba zpozornit!?

Řešit kresbu byste měli ve chvíli kdy dítě na základní škole kreslí pořád hlavonožce a dítě ve 4 letech kreslí stále čáranici. V tuto chvíli bych se neváhala zeptat paní učitelky nebo oslovila pedagogickou – psychologickou poradnu a zeptala se na radu, popřípadě další postup.

Pokud však s vašeho dítěte není zrovna Picasso a vyniká v něčem jiném, určitě ho do kresby nenuťte.

Slova v kresbě

Kresba je úžasným diagnostickým nástrojem, který řekne více než tisíc slov. Ale to už je práce spíše psychologů a já věřím, že ty vy potřebovat nebudete!

Závěrem bych vám chtěla poradit ať přehnaně nepanikaříte, ale zároveň sledujte co a jak vaše děti kreslí. Někdy jeden obrázek může znamenat více než 1000 slov 🙂

Máma Niki

Jsem speciální pedagog, učitelka v mateřské škole a maminka dvou dětí. Učím rodiče komunikovat a pracovat s dětmi láskyplně, s respektem a kreativitou.Více v e-Booku zde----
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

  • Montessori pedagogika u vás doma v několika kouzlech.

    Práce s dětmi dává smysl pokud víš jak s nimi komunikovat, trávit čas a vytvářet zdravé vztahy. Změň zažité vzorce starší generace!

  • Potkáme se na Facebooku:
  • Nejnovější články
  • Kategorie