Dalším s velmi diskutovaným tématem je dětská kresba.
Vývojová psychologie nám říká co v jakém období by mělo dítě umět nakreslit,
ALE…..
Každé dítě je jedinečné, takže nemůžeme přece vrážet děti do tabulky. Tabulky by pro nás měly být pouze orientační.
,,Maminko, jak to má Vašík s tím kreslením doma? Ve školce moc nekreslí a když už, nějak to neodpovídá vývoji. Zaměřte se na to prosím!“
,,Aha, ale doma kreslí normálně a rád?“
,,Hele, jak maluje Vašík? Mě ve školce řekli, že nemaluje tak jak by na svůj věk měl. „
,,Nooo Tomášek maluje krásně, maluje pořád a hrozně ho to baví.“
Tak třeba Vašíka baví více zase běh, kolo, brusle, plavání.
Tomášek třeba zase neumí na kole, neumí plavat, ale nakreslí nádherný obraz.
Cítíte to? Tu rozdílnost a individualitu???
A jak malujete vy? Mělo vaše dítko vůbec šanci zdědit nějaké vlohy nebo zájem?
Ukážu vám věkové kategorie pro kresbu. Jak by měla vypadat a co by mělo dítě zvládnout, ALE……..
KAŽDÝ OBRAZ DÍTĚTE JE JINÝ, STEJNĚ JAKO ONO SAMOTNÉ!
Dítě vám nikdy nenamaluje dva stejné obrázky. Při kresbě musíme však brát v úvahu několik faktorů, které kresbu ovlivňují.
Velmi důležité je také sledovat úchop tužky. ÚCHOP TUŽKY U DĚTÍ může také negativně ovlivnit jejich kresebný projev. Pokud dítě u kresby cokoliv bolí nebo mu nevyhovuje, nemůže být obraz kvalitní.
U dětí je také důležité zaměřit se na techniku kresby. Třeba vaše dítě vůbec nebaví kreslit postavy, ale domečky, stromy a auta. A třeba ho více baví malovat prstem než štětcem.
Dítě se vždy naučí více, kdy ho činnost baví, a tak nemá moc smysl vrazit dítěti do ruky černou tužku a nutit ho malovat maminku nebo tatínka. Třeba by raději maloval žlutou pastelkou auto nebo domek.
Řešit kresbu byste měli ve chvíli kdy dítě na základní škole kreslí pořád hlavonožce a dítě ve 4 letech kreslí stále čáranici. V tuto chvíli bych se neváhala zeptat paní učitelky nebo oslovila pedagogickou – psychologickou poradnu a zeptala se na radu, popřípadě další postup.
Pokud však s vašeho dítěte není zrovna Picasso a vyniká v něčem jiném, určitě ho do kresby nenuťte.
Kresba je úžasným diagnostickým nástrojem, který řekne více než tisíc slov. Ale to už je práce spíše psychologů a já věřím, že ty vy potřebovat nebudete!
Závěrem bych vám chtěla poradit ať přehnaně nepanikaříte, ale zároveň sledujte co a jak vaše děti kreslí. Někdy jeden obrázek může znamenat více než 1000 slov 🙂
Máma Niki